Panoramatické zážitky na jižní straně rakouských Alp

Sraz je v 7.00 hodin v Ebene Reichenau. Už příjezd na místo je překrásný - projíždíme za svítání ospalým údolím. Vidíme jeden rustikální statek vedle druhého a přes zaoblené kopce sem dopadají první sluneční paprsky. Sympatický ranger biosférického parku Stefan nás srdečně zdraví. Naši cestu po korutanské vysokohorské silnici Nockalmstraße začínáme v minibusu. 35 km dlouhá panoramatická stezka se kroutí v 52 zatáčkách přes jedinou evropskou biosférickou rezervaci ve vysokých horách s největším výskytem smrků a borovic ve východních Alpách. Znovu jsme na silnici sami, jen jednou přes ni přejde stádo krav. Po krátké jízdě hustými lesy se dostáváme k hranici lesa. S nadšením zabloudím pohledem do pohádkového světa korutanských hor Nock´n (mírné kopce), které jsou svým zaobleným vzhledem v centrálních Alpách jedinečné.

Z myšlenek mě i mou sousedku v autě vytrhne „svišť“. Oznámení, že můžeme zahlédnout sviště, tedy nebyl žádný marketingový trik. Ze všech stran se objevují největší alpští hlodavci - svišti se s pískotem staví na zadní nohy, svišti přebíhají přes silnici. Také zahlédneme sviští miminka, kterým se v loveckém žargonu říká „opičky“. Tato plachá zvířata je ale možné vidět jen brzy ráno, když na silnici ještě není provoz.

Abstieg vom Koenigsstuhl Nockberge

Dechberoucí výhledy

Krátce poté se dostáváme k nejvyššímu bodu Nockalmstraße Eisentalhöhe v nadmořské výšce 2042 m. Tady začíná naše krátká vycházka ke stejnojmennému vrcholu. Čerstvý horský vzduch, nenáročné stoupání a romantické pastviny okolo nás z pěšího putování dělají požitek pro tělo i duši. U kamenných mohyl vedle kříže na vrcholu pozorujeme jednu z nejkrásnějších podob Korutan. Je to neuvěřitelná horská scenérie a fantastický výhled kolem dokola na korutanské hory a nejvyšší vrcholky sousedních zemí. Dokonce v dálce zahlédneme sněhem pokrytou Hochalmspitze, před ní mírné pohoří Nockberge a směrem na jih jsou vedle pohoří Karawanken (Karavanky) dokonce vidět Julische Alpen (Julské Alpy), které oddělují Slovinsko od Furlánska.

„Teď to začne kozlíkovat“, říká Stefan a myslí tím intenzivní vůni léčivé rostliny kozlíku lékařského, jehož voňavé kořeny se sklízí nyní po odkvětu. „Alpský kozlík“ si nechávala dovážet už Kleopatra a tato léčivá voňavá rostlina se už delší dobu používá při zpracování kvalitní přírodní kosmetiky. Na vrcholu je příjemně chladno. Stefan nám mezitím už ukázal několik dalších alpských bylinek a vypráví o svém posledním setkání s orly skalními, kteří zde v parku žijí vedle nespočtu dalších zvířecích druhů.

Z Eisentalhöhe scházíme do údolí podél ledovcového kotle u hory tří zemí Königsstuhl kolem pasoucích se krav na zelených loukách. U vrcholu Königsstuhl pramení také malý potok „Karlbach“, který nás zavede k našemu dalšímu cíli, nejstarší léčivé koupeli na statku ve východních Alpách Karlbad.

Nockberge Windebensee

Karlbad - 300 let selské lázeňské tradice v Alpách

Po starém dřevěném mostu dojdeme ke kulturnímu a historickému klenotu. Před statkem leží obrovské hromady kamení z nedalekého potoka a oheň je cítit už zdaleka. Vítá nás junior šéfkuchař Hans-Jörg Aschbacher, jehož rodina provozuje lázně na statku již devátou generaci. Dnes už v šest hodin ráno připravil první koupel pro své ubytované hosty, teď jsme ale na řadě my.

Hans-Jörg na koupel vybírá z potoka Karlbach kameny, které dvě hodiny dopředu ohřeje na 1000 stupňů v ohništi. Stěny jsou zcela pokryté sazemi a je poznat, že takový oheň tu hořel už tisíckrát. Muži kameny přenášejí do starého sklepení, ve kterém stojí vydlabané modřínové kmeny, do kterých si teď lehneme a zažijeme na vlastní kůži 300 let starou alpskou lázeňskou tradici.

Když na horké kameny dopadne 5 stupňů chladná horská voda s obsahem radonu, která pramení pod domem, kameny prasknou. Z nich se uvolní cenné a zdraví prospěšné minerály - síra, železo a hořčík. Lázeňský mistr Hans-Jörg k tomu říká:

"

„Teď už si nemusíš nic psát, to je na nic, musíš si tam lehnout.“

"

V původním klenutém sklepení je tma. Je vidět jen pára z horké vody, která stoupá do slunečního světla padajícího malými okénky do téměř anticky působícího prostoru. Ležím se zavřenýma očima ve své modřínové vaně, která má pocitových 80 stupňů (ve skutečnosti to je 35-40 stupňů). Přede mnou se vynořují vzpomínky na hezkou procházku, měkké pastviny a jedinečnou horskou scenérii. Zatímco mi z čela kape pot, mé myšlenky se ztrácejí v romantické náladě a metr ode mě bublá pramen. Hned bych tu usnul.

Po příjemném odpočinku na prosluněné terase na nás čeká ještě jeden kulinářský požitek. Kuchařky právě dokončily „Kasnudl“ a z těžkých hrnců na starých kamnech na dřevo se jen kouří. Elektřina tady není. Tvaroh si tu vyrábějí sami, stejně jako zbytek kulinářské nabídky. Hostinská Greti Aschbacher nám servíruje „talíř nudlí“, který chutná stejně dobře, jak vypadá.

Nudelteller Karlbad Nockberge

Nakonec proběhne ještě tradiční přípitek s pálenkou. Senior šéfkuchař Georg je nadšený palič a svému řemeslu rozumí. „Krásně hlaďoučká“, říká soused vedle mě po prvním doušku hořcové pálenky. Tím se také uzavírá náš den v korutanském pohoří Nockberge. Unavení a spokojení se vracíme zpátky do údolí s plánem, brzy se sem vrátit i s dětmi. Teď nás volá jezero!